15/12/2010 – European Day of Action – Journée d’action européenne

The European Trade Union Confederation (ETUC) is calling for a decentralised day of action on 15 December to protest against austerity measures and against bonuses granted to traders, which have risen spectacularly. Many countries have already been and continue to be subjected to austerity plans.

Trade union protest actions are being organised across Europe in reaction to these measures, which are damaging to the economy and citizens alike. The ETUC affiliates will organise a range of activities: demonstrations, work stoppages, general strike and so on. Not all the actions are scheduled for 15 December, but will be organised in terms of current events and the obligations of the countries concerned. The attached map gives an overview of the extent of the trade union reaction that is currently being organised at European level. This map is not definitive and will be updated progressively.
“Non à l’austérité pour tous et aux bonus pour quelques uns”
La Confédération européenne des syndicats (CES) appelle à une journée d’action décentralisée le 15 décembre prochain contre les mesures d’austérité et contre les bonus accordés aux traders, bonus qui ont fait des bonds spectaculaires. De nombreux pays ont déjà été touchés par les plans d’austérité et continuent de l’être. Des mouvements de protestation syndicale sont organisés un peu partout en Europe en réaction à ces mesures qui sont corrosives autant pour l’économie que pour les citoyens. Les membres affiliés de la CES organiseront des activités qui revêtiront différentes formes : manifestations, arrêts de travail, grève générale, etc. Toutes les actions n’auront pas lieu le 15 décembre, elles seront organisées en fonction de l’actualité et des obligations des pays concernés. La carte ci-joint donne un aperçu de l’ampleur de la réaction syndicale qui s’organise actuellement à l’échelle européenne. Cette carte n’est pas définitive, elle sera progressivement actualisée.